
Wednesday, January 31, 2024  tomorrowsaffairs.com

Analysis of today
Assessment of tomorrow

By: Harvey Morris

Conservative-supporting
newspaper targets the
party leader as UK election
looms

Page 1/3



Wednesday, January 31, 2024  tomorrowsaffairs.com

The UK’s unashamedly partisan national
newspapers have long prided themselves on
their ability to influence the course of the
country’s politics.

“It's The Sun Wot Won It”, the top-selling
British daily famously boasted in 1992 after
backing the Conservative Party’s victory in
that year’s general election.

But how far was that outcome due to the
newspaper’s influence or was it just a canny
bet? 

Twenty years later, Rupert Murdoch, the
paper’s owner, dismissed the suggestion that
his titles could determine the outcome of
elections when he told a judicial inquiry into
the nefarious practices of the press: “We don't
have that sort of power.”

Whatever the underlying truth, it appears that
no amount of media influence could reverse
the near inevitability of an opposition Labour
Party victory in a general election to be held
later this year.

The ruling Conservatives are consistently
trailing by around 20 percentage points in
opinion polls, a level of unpopularity from
which no previous government has been able
to recover.

Media attention has therefore switched to how
bad the defeat will be under the party’s
current leadership and what happens to the
Conservatives the day after the vote.

An electoral wipeout

Taking centre-stage in that debate is the
Telegraph, a title historically so wedded to the
Conservatives that it is frequently referred to
as the house journal of the party.

Since the turn of the year it has carried
reports suggesting an electoral wipeout for the
Conservatives on polling day and opinion
columns lambasting Prime Minister Rishi
Sunak as being to blame for the party’s
dwindling fortunes.

In late January it found space for a column by
Conservative MP and former cabinet Minister
Simon Clark in which he urged the party to
oust Sunak or face an election massacre.

His appeal followed publication of a poll in the
Telegraph predicting a heavy electoral defeat.

Who is behind the Telegraph
campaign and what is it that they
hope to gain? This is where the
issue gets more murky

The attempted coup d’etat soon fizzled out as
Conservative grandees, including some on
Clark’s right wing of the party, issued
statements dismissing his intervention.
Sunak’s potential challengers may have agreed
with Clark’s sentiments but may also have
judged that his timing was not right.

That has not deterred the Telegraph from
pursuing what looked like a concerted
campaign with headlines variously urging
Sunak to hold the election now or accusing the
party, under his leadership, of surrendering to
left-wing orthodoxy.

So who is behind the Telegraph campaign and
what is it that they hope to gain? This is where
the issue gets more murky.

The involvement of the UAE

The 168-year-old newspaper is currently
involved in a complex procedure that will
determine its future ownership. The story so
far: in mid-2023, Lloyds Bank took over the
newspaper and its weekly stablemate, the
Spectator, citing an unpaid £1.2 billion loan to
its current owners, the Barclay family.

The bank set about looking for potential
bidders. But that process was cut short when a
US-based investment fund, backed by United
Arab Emirates money, stepped up in December
with a deal to settle the unpaid loan.

The UAE interest is represented by Sheikh

Page 2/3

https://www.reuters.com/article/hacking-murdoch-scene/we-dont-have-that-sort-of-power-murdoch-tells-inquiry-idINL6E8FP33G20120425/
https://www.telegraph.co.uk/politics/2024/01/23/replace-sunak-pm-face-decade-decline-starmer-simon-clarke/


Wednesday, January 31, 2024  tomorrowsaffairs.com

Mansour bin Zayed, an Emirati royal who,
incidentally, owns Manchester City football
club.

The involvement of the UAE has
raised widespread concerns not
least within the Conservative
Party and the pages of the
Telegraph

The UK government, more sensitive to who
runs the country’s newspapers than to who
owns the Premier League, passed the matter
to the regulators, a process that has just been
extended until March after the investors
altered the terms of their deal.

The involvement of the UAE, a state with a
questionable record on human rights and
press freedom, has raised widespread
concerns, not least within the Conservative
Party and the pages of the Telegraph.

Recent editions have prominently headlined
opinion polls indicating overwhelming public
opposition to foreign governments owning
British newspapers, itself an indication of
where the sympathies of those who actually
produce the newspaper lie.

A number of Conservative grandees have
become tangently involved in actively
advancing or blocking the UAE-financed
option, with those on the right of the party
evidently favouring a sale to a domestic media
owner.

Political preferences

It is fair to say that the eventual outcome of
the current Telegraph imbroglio will have zero
effect on the result of the next general
election. The great British public know little
about it, and probably care less.

The newspaper and its pro-Conservative
competitors could, however, have an influence
on how the party goes about recovering from
likely electoral defeat. Will it move further

right or seek to reclaim the centre ground?

It is fair to say that the eventual outcome of the current
Telegraph imbroglio will have zero effect on the result of
the next general election

The traditional press may indeed exert an
outsized impact on the choices taken by
politicians, arguably greater than its impact on
the ordinary readers who vote them in.

An Oxford academic study on the Sun’s 1992
moment acknowledged that the media can
influence people's political attitudes and
voting behaviour. But it questioned to what
extent.

Analysing the impact of the Sun’s coverage
over a number of years in which it switched to
victorious Labour in 1997 before returning to
the winning Conservatives in 2010, the study
found people's underlying political preferences
were unaltered. 

It estimated the Sun’s decision to switch
parties generated about half a million votes for
the Labour party in 1997 from among its 10
million readers and about the same number for
the Conservative party in 2010.

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Page 3/3

https://apnews.com/article/telegraph-newspaper-sale-abu-dhabi-97f6ef045d9245fd18ff9e82a865da4a
http://www.tcpdf.org

